…اساساً روحانیت شیعه همواره #خصوصیتی_منحصر_بفرد داشته است و امروز هم که نظام جمهوری اسلامی برپاست و مسئولان آن بعضاً از خود این حوزهها برخاستهاند و صبغهی روحانیت و دینی در این حکومت مشهود است، باز حوزههای علمیهی شیعه همان خصوصیت را حفظ کردهاند. آن خصوصیت چیست؟ آن عبارت است از « #استقلال_و_مردمی_بودن ».
این، در هیچ جای دنیا وجود ندارد. مجامع روحانی، چه مسلمان، چه مسیحی، چه یهودی در غیرِ شیعه، مجامعی هستند که با مردم سر و کار دارند - یعنی مردم به کلیساها هم میروند - اما روحانىِ در آنجا، با پیشنماز مسجد ما در اینجا، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. او یک فردی است #وابسته به یک #تشکیلاتی که از ملحقات #دولت و سلطهی حاکم بر آن کشور است یا سلطهای شبیه سلطهی روحانیت مثل مسیحیها، که مثلاً کاتولیکهایشان به یک جای دیگر وابستهاند، پروتستانها به یک جای دیگر وابستهاند و فرقههای مختلفشان هرکدام به #مراکز_قدرت وابستهاند و نصب و عزل میشوند؛ اما روحانیت شیعه اینطور نیست
#روحانی_شیعه فقط #متصل_به_مردم و برای مردم و در شئون روحانی، در #خدمت_مردم است؛ لذا #تغذیهی_مالی_روحانیون هم از #مردم است. بارها بعضی از آقایان معتبر و معروف قم به بنده گفتهاند که شما بیایید از #منابع_دولتی برای حوزهها یک بخشی را به عنوان #شهریه جدا کنید؛ بنده سالهاست با این قضیه #مخالفت کردهام و گفتهام نمیکنم. خود من هم که شهریه میدهم، از #وجوهات میدهم. این خیلی مهم است: #پشتیبان_ما_مردمند.هر کدام از مسئولان روحانی هم که در کشور مشغول کارهای اجرایی هستند، در درجهی اول، #روحانی هستند و در درجهی دوم، #مسئول. یعنی اگر این مسئولیت را کنار بگذارند، یا از آنها بگیرند، یک روحانی اند و مشغول کار روحانیشان هستند. این، پدیدهی خیلی بزرگ و مهمی است و باید مهم شمرد.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#روحانیت_شیعه
#خصوصیت_منحصر_به_فرد
#استقلال
#مردمي_بودن