آدرس:سمنان،کوی مدیران، تقاطع خیابان 4 فصل اصلی و دی، مجتمع حوزوی الزهرا، مدرسه علمیه عصمتیه سمنان. تلفن:33433405

Download: arbain.pdf

در حال دریافت: arbain.pdf راهنمای راهیان #اربعین + فایل بروشور .

بسم الله الرحمن الرحیم  

« حب الحسین یجمعنا»

کاش امسال خدا رزق مرا بنویسد اربعین…  پای پیاده….  سفر کرببلا….

عن الامام العسكري - عليه السلام -: «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ‌ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ « (وسائل الشيعة، ج 10، ص 373)

نشانه‌های مؤمن پنج چيز است:پنجاه و يك ركعت نماز در شبانه روز (17 رکعت واجب و 34 رکعت نافله)؛ زيارت اربعين حضرت سيّد الشّهداء علیه السلام؛ انگشتر در دست راست نمودن؛ پيشاني بر خاك گذاردن (هنگام سجده)؛و بلند گفتن« بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم».

آداب زیارت امام حسین(علیه السلام)

1. سه روز روزه بگیرد، پیش از آنکه از خانه بیرون برود و در روز سوم غسل زیارت کند.

2. زیارت آنحضرت با حالتی محزون و غبارآلوده و گرسنه و تشنه.

3. در سفر، توشه را از غذاهای لذیذ قرار ندهد.

4. تواضع و فروتنی و راه رفتن مانند بنده ذلیل.

5. توجه و کمک به زوار پیاده که وامانده و خسته شده اند.

6. رفتار نیکو با همراهان، کم‌گویی، فراوان به یاد خدا بودن، پاکیزگی لباس و غسل پیش از آمدن به مرقد امام حسین (ع)، بسیار نماز خواندن و صلوات فرستادن، با وقار بودن و پرهیز از نگاه حرام، تقیه (جهت حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی)، ترک گناهان و ترک مجادله.

7. خواندن زیارت امام حسین (علیه السلام). (مفاتیح الجنان، مرحوم حاج شیخ عباس قمی ص 882)

یک لحظه تأمل!

*ندای امام حسین علیه السلام که «اِنّی اُحِبُّ الصَلاة؛ من نماز را دوست دارم» در جای‌جای زندگی ایشان، حتی در معرکه عاشورا نیز مشهود است، حال زائر اربعین که به عشق امام حسین(علیه السلام) و کاروان اسرا، و به امید دیدار و همراهی و تسلای خاطر امام زمان (علیه السلام) به این راه پر زحمت گام گذاشته، آیا می‌شود به نماز و نماز اول وقت بی‌اهمیت باشد؟!

*اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت‌های مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دل‌هایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! مقام معظم رهبری

 

احکام کاربردی برای زائر اربعین

*حکم اخذ روادید برای زیارت اربعین چیست؟

ج: در هر صورت رعایت قوانین و مقررات لازم است.( استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، بخش احکام زیارت اربعین، سایت leader.ir)

* محدوده حریم اماكن تخییر (مكه، مدینه، كربلا، كوفه) كه مسافر می‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چه‌قدر است؟ ج) در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلی و همچنين در مسجد كوفه و حائر حسينی حكم تخيير بين قصر و اتمام برای مسافر جاری است.

* نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟

ج) تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل می‌شود. .( استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، بخش احکام سفر، سایت leader.ir)

*آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای زوار اربعین نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر و نذر عام زوار می باشد، اشکال دارد؟ج:در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب رضایت دارد .( استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، بخش احکام زیارت اربعین، سایت leader.ir)

*وضو گرفتن از آب سردکن ها و مخزن هایی که مخصوص نوشیدن است، جایز نیست و وضو باطل است؛ ولی اگر شخصی نداند آبی مخصوص نوشیدن است و با آن وضو بگیرد و نماز بخواند، وضو و نمازش صحیح است. (امام خمینی ، تحریرالوسیله، ج1، فی شرائط الوضو، م 6)

*زن مستحاضه مي تواند به مسجد يا حرم امامان معصوم(عليهم السلام) وارد و در آنجا توقف كند، حتي مستحاضه متوسطه و كثيره، ولي احتياط مستحب است اگر غسلهايي را كه براي نماز گفته شده انجام نداده در آنجا توقف نكند. (تحرير الوسيله ، ج1 ، فصل في الاستحاضه ، احكام فقهيِ سفرِ زيارتي عتبات؛ محمدحسين فلاح زاده)

*آیا شخص جنب می‏تواند در صورت تنگی وقت با تیمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟ج: اگر وقت به مقدارى نيست که بدن و لباسش را تطهير کند و يا لباس خود را عوض نمايد و به علت سردى هوا و مانند آن نمى‏تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، بايد نماز را با تيمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. اين نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نيست .( استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، بخش احکام غسل جنابت ، سایتkhamenei.ir)

*کیفیت غسل به چه صورت است؟

غسل را به دو گونه می‌شود انجام داد:

 1.ترتیبی: اول این که با ترتیب مخصوص بدن را بشوید، به این که ابتدا سر و گردن، بعد تمام نیمه راست بدن و در آخر تمام نیمه چپ بدن را بشوید.

 2.ارتماسی: دوم این که تمام بدن را یک‌باره در آب فرو ببرد به طوری که آب به همه جای بدن برسد.

*در غسل، بنابر احتیاط واجب شستن موهای بلند و زیر آن لازم است، بنابراین بانوان بایستی- بنابر احتیاط واجب- علاوه بر رساندن آب به پوست سر، تمام موهای خود را نیز بشویند.

*چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است باید بر طرف کند و اگر پیش از اطمینان به این که بر طرف شده غسل کند، غسل او باطل است.(سایت مقام معظم رهبری، بخش غسل، khamenei.ir)

 

با توجه به اینکه نبود مانع بر اعضای بدن، شرط صحت وضو و غسل است، و  کاشت ناخن و اکستنشن مژه  مدتی است که در بین بانوان رواج پیدا کرده است،در ادامه نظر برخی از مراجع عظام در این رابطه بیان خواهد شد.

 
* آیا شرعاً کاشت ناخن اشکال دارد؟
 طبق نظر اکثر فقها، صرف کاشت ناخن و انواع روش های آرایشی و زینت اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید در نظر داشت که:
  طبق نظر اکثر علما اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند. بنابراین با توجه به این که در حال حاضر در جامعه ما کاشت ناخن (صرف نظر از مشکل پوستی و بیماری حاد که به دستور پزشک انجام می شود) برای زیبا شدن دست ها و ناخن ها استفاده می شود و همه به این مسئله اذعان دارند که دستی که روی آن به اصطلاح ناخن کاشته شده نسبت به دست بدون ناخن زیباتر است، پس ناخن کاشته شده زینت محسوب می شود.

*طبق نظر مشهور مراجع، کاشت یا چسباندن مژه و ناخن، ایجاد مانع عمدی بر اعضای وضو وغسل است و این کار مانع رسیدن آب به ناخن و مژه ها می شود، لذا وضو و غسل را باطل می کند و باید حتما برای اولین نماز اقدام به برداشتن آن کنید (با حلاّل قوی که در آرایشگاه ها موجود است) در غیر اینصورت وضو و غسل باطل می شود و وضو و غسل جبیره  فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد، صحیح است.
 

نظر برخی از مراجع عظام تقلید

آیت‌الله خامنه ای: در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد (چون خود ناخن جبیره است، دست تر روی جبیره کشیده می شود نه اینکه روی ناخن شسته شود)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.(استفتاء از دفتر آیت‌الله خامنه ای)

 

آیت‌الله مکارم شیرازی:در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره ای مي گيرند.

(استفتاء از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی)

 

 آیت‌الله سیستانی: کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آنها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیره‌ای کند. و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.(استفتاء از دفتر آیت‌الله سیستانی)

آیت‌الله وحید خراسانی: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند (استفتاء از دفتر آیت‌الله وحید)

 حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) نیز مانند حکم کاشت ناخن است.

 
انَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ